Skoro každý z nás tu a tam řeší sám se sebou či druhými svou životosprávu, svou váhu či spíše nadváhu a chystá se k tomu přijmout účinná opatření a hledá inspiraci a motivaci, kde se dá. Možná, že se nám šestitýdenní půst před Velikonoci může zdát starodávný a dávno překonaný ale věřte mi, že stojí za pokus změnit nebo upravit na příští týdny svůj jídelníček podle níže uvedených pravidel. Vynasnažím se přidat k nim v příštích dnech celou řadu praktických rad, nápadů a fíglů a to vše pro zdraví vaše i vašich nejbližších.

Místo masa jez luštěniny

Hrách, fazolky, čočka, cizrna, sója, boby a další jsou jednoznačně nejlepšími zdroji bílkovin z rostlinné říše. A to nejen co do kvality ale vzhledem k jejich ceně. Možností je celá řada. Ideální jsou oživlá, naklíčená semínka, existují luštěninové mouky, celá řada výborných produktů jako třeba tofu nebo tempeh a tak bych mohl pokračovat dál a dál.

Když maso tak z ryby

O tom nakolik prospěšná je konzumace ryb jsem mluvil a psal už mnohokrát. Bohužel stále ještě jíme velmi malé množství ryb oproti jiným národům. Rybí tuk je jediný vpravdě ozdravný omastek z říše živočichů a rybí maso je jistě nejsnáze stravitelné. Už po staletí patří k době půstu herink čili slaneček tak na něho nezapomeňte.

Kupuj a jez sýry místo uzenin

Řekl bych, že ceny uzenin a sýrů jsou téměř stejné a určitě odrážejí i kvalitu. Zkuste proto namísto tradičního balíčku s nějakou krájenou uzeninou koupit kousek nebo kus sýra. A schválně nešetřete a dopřejte si kvalitní přírodní sýr nebo skvostný tvrdý sýr namísto levného šunkového nářezu.

Více celého obilí a zrnek a méně hladké mouky

Asi už víte, že celozrnná mouka je zdrojem síly a energie stejně jako ochranných látek a prvků které naše tělo nezbytně potřebuje. Tak přijďte na chuť opravdu celozrnnému pečivu a chlebu. Přidejte do pokrmů nejrůznější obilné vločky. Obohaťte postní jídelníček drobnými semínky amarantu, quiony, prosa a třeba pohanky.

Omez tuky a tučné či smažené pokrmy

Tuk jako takový ve své stravě nutně potřebujeme a nemá cenu ho zatracovat. Tuto skutečnost znali naši předkové a připravovali si pro období půstu různé oleje ze semínek. My se s lisováním nemusíme trápit, stačí si v obchodě vybrat a obohatit si saláty ale i pokrmy třeba ořechovým nebo sezamovým olejem.

Denně na stole zeleninu a ovoce

Teprve když si člověk navykne doplňovat každý pokrm, každé stolování zeleninou a krášlit ovocem lze říci, že se stravuje pestře a zdravě. V našich dobách je to navíc snadné, nemáme k dispozici jen kvašené zelí, brambory a suché křížaly, jak to bývalo dříve. A navíc naklíčená semínka jsou ta nejčerstvější zelenina jakou si může člověk sám vypěstovat doma.

Oříšky a semínka místo chipsů a crakerů

Prostě místo regálů s drahým a nezdravým chroustáním najděte v obchodě police se sušeným ovocem, oříšky a podobnými poklady.

Sladké ano ale bez rafinovaného cukru

Jednoduše cukr tmavý třtinový místo bílého rafinovaného a také med, tmavou melasu či javorový sirup a podobné zdravé sladkosti zařaďte do vaší kuchyně v příštích týdnech.

Nejzdravější je čerstvé a kvalitní

Závěrečné pravidlo asi nepotřebuje náročný komentář. Čerstvě uvařené jídlo podávané v pravidelném čase je základem zdraví a jsem rád, že pomalu a jistě i u nás, stoupá spotřeba opravdu kvalitních potravin. Tak tomu trochu pomozme a nenechme se pobláznit nápisy a obrázky z akčních letáků.